Regulamin organizacyjny PSSE w Siemiatyczach
ZATWIERDZAM
Białystok, 11 stycznia 2022 r.
Załącznik do zarządzenia Nr 1 /2022
Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Siemiatyczach
z dnia 05 stycznia 2022 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ
W SIEMIATYCZACH
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Siemiatyczach, zwana dalej „Stacją,” jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym finansowanym z budżetu państwa, przy pomocy, której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Siemiatyczach, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem”, wykonuje swoje zadania.
§ 2. 1.Siedzibą Stacji jest miasto Siemiatycze.
2. Stacja mieści się przy ul. Tadeusza Kościuszki 35.
3. Obszarem działania Stacji jest powiat siemiatycki.
§ 3. Stacja działa na podstawie:
- ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021 r.
poz. 195); - ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711, 1773);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927);
- Statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Siemiatyczach;
- niniejszego Regulaminu;
- przepisów odrębnych.
§ 4. Regulamin Stacji zwany dalej „Regulaminem” określa:
- cele i zadania;
- sposób kierowania pracą;
- strukturę organizacyjną oraz zakresy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
- warunki współdziałania między komórkami organizacyjnymi Stacji oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą;
- zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków;
- organizację działalności kontrolnej.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA STACJI
§ 5. Do podstawowych celów Stacji należy w szczególności:
- ochrona zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych;
- zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych.
§ 6. 1. Stacja zapewnia realizację zadań Powiatowego Inspektora z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska;
- higieny pracy w zakładach pracy;
- higieny procesów nauczania i wychowania;
- higieny wypoczynku i rekreacji;
- zdrowotnymi żywności, żywienia;
- zdrowotnymi produktów kosmetycznych;
- higieniczno – sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.
2. Wykonywanie zadań określonych w ust. 1 polega na sprawowaniu zapobiegawczego
i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.
ROZDZIAŁ III
SPOSÓB KIEROWANIA PRACĄ STACJI
§ 7. 1.Działalnością Stacji kieruje Powiatowy Inspektor.
2. Jeżeli Powiatowy Inspektor nie pełni obowiązków służbowych zastępuje go Kierownik Oddziału Nadzoru Sanitarnego, zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie zadania
i kompetencje Powiatowego Inspektora.
3. Kierownicy Oddziałów organizują pracę podległych im komórek organizacyjnych
i ponoszą odpowiedzialność za prawidłową i terminową realizację zadań, należących do właściwości komórki organizacyjnej, w szczególności za:
- organizowanie, planowanie i nadzorowanie pracy podległych pracowników;
- merytoryczną prawidłowość i terminowość rozpatrywanych spraw;
- współpracę z innymi komórkami organizacyjnymi;
- określenie zakresu czynności podległych pracowników;
- bieżącą kontrolę wykonywanych zadań;
- przestrzeganie ustalonych procedur wewnętrznych;
- wykonywanie innych zadań wskazanych przez Powiatowego Inspektora.
4. W czasie nieobecności Kierownika Oddziału jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego pracownik.
5. W czasie nieobecności Głównego Księgowego jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez Powiatowego Inspektora pracownik Oddziału Ekonomiczno-Administracyjnego.
6. Kierownicy Oddziałów i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy podlegają bezpośrednio Powiatowemu Inspektorowi.
7. Powiatowy Inspektor podpisuje decyzje administracyjne, wystąpienia i rozstrzygnięcia
w sprawach zastrzeżonych do jego kompetencji przepisami prawa oraz pozostałe pisma wychodzące ze Stacji.
8. Powiatowy Inspektor może upoważnić pracowników do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA STACJI
ORAZ ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY
§ 8.1. W Stacji tworzy się następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw używają symboli:
- Oddział Nadzoru Sanitarnego „ON”, w skład którego wchodzą:
- Sekcja Bezpieczeństwa Żywności, Żywienia „BŻ”;
- Stanowisko Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży „HDM”;
- Sekcja Higieny Pracy i Nadzoru nad Chemikaliami „HP”;
- Sekcja Higieny Komunalnej „HK”;
- Sekcja Epidemiologii „EP”;
- Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego „NZ”;
- Stanowisko Pracy ds. Statystyki „ST”;
- Odział Ekonomiczno - Administracyjny „OA”, w skład którego wchodzą:
a) Stanowisko Pracy ds. Organizacji i Kadr „K”;
- Stanowisko Pracy ds. Administracyjno-Gospodarczych oraz Bezpieczeństwa
i Higieny Pracy, Obrony Cywilnej oraz Ochrony Przeciwpożarowej „OA”;- Stanowisko Pracy ds. Obsługi Sekretariatu; „OA”;
- Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych Osobowych „OD”;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Zapewnienia Jakości „SJ”;
- Sekcja Promocji Zdrowia i Komunikacji Społecznej „PZ”;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego „KS”;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego „PR’.
2. W Powiatowej Stacji działa na podstawie odrębnych przepisów:
- Koordynator do spraw dostępności;
- Koordynator działań antykorupcyjnych;
- Inspektor Ochrony Danych.
§9. Strukturę organizacyjną Stacji przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 10. Do wspólnych, podstawowych zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy należy:
- wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Powiatowego Inspektora;
- prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji jako organ I instancji i opracowywanie projektów decyzji i innych rozstrzygnięć w tym zakresie;
- opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności Stacji w swoim zakresie działania;
- prowadzenie działalności szkoleniowej pracowników Stacji;
- rozpatrywanie wpływających do Powiatowego Inspektora skarg i wniosków dotyczących wpływu szkodliwości i uciążliwości środowiskowych na zdrowie ludzi oraz przygotowywanie projektów udzielanych odpowiedzi lub decyzji w przypadkach uzasadnionych ochroną zdrowia ludzkiego;
- realizacja ustalonej polityki jakości;
- udział w badaniach i pracach problemowych;
- opracowywanie sprawozdań statystycznych w zakresie statystyki publicznej zgodnie
z programem badań statystycznych oraz wewnętrznego systemu informacyjnego; - przygotowywanie materiałów do wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia;
- opracowywanie ocen i analiz higieniczno- sanitarnych;
- prowadzenie działalności oświatowo-zdrowotnej;
- współpraca z innymi służbami, jednostkami i organizacjami na rzecz realizacji zadań
z zakresu zdrowia publicznego.
§ 11.1. Do zadań Oddziału Nadzoru Sanitarnegonależy:
- wykonywanie zadań polegających na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego;
- prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami środowiskowymi;
- prowadzenie działalności oświatowo- zdrowotnej;
- zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych oraz zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego powiatu siemiatyckiego;
- sprawowanie nadzoru dotyczącego:
- zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych oraz zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego;
- obiektów i urządzeń użyteczności publicznej i pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz środków transportu, a także elementów środowiska zewnętrznego w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
- bezpieczeństwa żywności, żywienia oraz materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością;
- nadzoru nad chemikaliami;
- nadzoru nad innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi;
- nadzoru bieżącego nad zakładami pracy, zapobiegania chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami pracy;
- wymagań higienicznych i zdrowotnych, higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz szkołach wyższych;
- prowadzenie polityki informacyjnej Powiatowego Inspektora;
- przygotowanie informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu siemiatyckiego.
- Do zadańSekcji Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia należy:
- sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności, przestrzeganiem warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności w tym suplementów diety, żywności wzbogacanej, środków spożywczych dla określonych grup oraz nowej żywności;
- rejestracja i zatwierdzanie zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność pochodzenia niezwierzęcego i zwierzęcego nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej;
- opracowanie i realizacja planu pobierania próbek żywności i materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz próbek sanitarnych na poziomie powiatu - na podstawie planu wojewódzkiego;
- obsługa systemów elektronicznych EPIBAZA- moduł „Bezpieczeństwo Żywności” oraz systemu kontroli granicznej TRACES-NT;
- zbieranie danych, dokonywanie wstępnej analizy ryzyka oraz przekazywanie formularzy zgłoszeń i informacji do Wojewódzkiego Punktu Kontaktowego Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (RASFF) oraz Systemu Współpracy i Pomocy Administracyjnej AAC;
- prowadzenie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności i żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego i otwartego;
- prowadzenie nadzoru nad importem/eksportem środków spożywczych oraz materiałów
i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością; - prowadzenie nadzoru nad materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu
z żywnością; - nadzór nad realizacją na obszarze powiatu „Planu działania dotyczącego produkcji pierwotnej żywności pochodzenia roślinnego” – reallowing w ramach Porozumienia
w sprawie współdziałania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produkcji pierwotnej żywności pochodzenia roślinnego; - prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych w celu umacniania i kształtowania właściwych postaw i zachowań prozdrowotnych, propagowania zasad racjonalnego żywienia, oraz poszerzania wiedzy z zakresu realizowanych zagadnień;
- sporządzanie wniosków o zastosowanie kary pieniężnej i przekazywanie ich do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora w Białymstoku.
- Do zadań Sekcji Higieny Komunalnejnależy:
- nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i prowadzenie Systemu Monitoringu Jakości Wody;
- dokonywanie obszarowych, okresowych i bieżących ocen jakości wody do spożycia przez ludzi oraz szacowanie ryzyka zdrowotnego jej konsumentów;
- nadzór nad obiektami sportowo-rekreacyjnymi (baseny, kąpieliska i miejsca wykorzystywane do kąpieli) oraz kontrola i ocena jakości wody;
- kontrola stanu sanitarno-higienicznego środków transportu publicznego;
- kontrola przestrzegania przepisów sanitarnych określających wymagania sanitarne
w obiektach, w których są udzielane świadczenia zdrowotne, w obiektach wypoczynku
i rekreacji, tras i miejscowości turystycznych oraz innych obiektów użyteczności publicznej; - nadzór nad warunkami sanitarnymi ekshumacji i przewozu zwłok.
- Do zadań Sekcji Higieny Pracy i Nadzoru nad Chemikaliaminależy:
- sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy oraz nadzór nad chemikaliami;
- opracowywanie analiz i wniosków zmierzających do obniżenia i likwidacji nadmiernych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących produktów kosmetycznych;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących detergentów;
- kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzające do obrotu, stosujące lub eksportujące substancje chemiczne, ich mieszaniny lub wyroby, wymogów wynikających z obowiązujących przepisów;
- kontrola przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 oraz zasad nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią Europejską
a państwami trzecimi w oparciu o obowiązujące przepisy; - kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej;
- kontrola przestrzegania przepisów o zakazie wytwarzania i obrotu środków zastępczych;
- prowadzenie postępowania w sprawach stwierdzania choroby zawodowej.
- Do zadań Sekcji Epidemiologiinależy:
- prowadzenie bieżącej analizy sytuacji epidemiologicznej chorób zakaźnych ze szczególnym uwzględnieniem chorób niebezpiecznych lub będących skutkiem ataku bioterrorystycznego;
- dokonywanie zestawień, porównań, analiz epidemiologicznych występowania chorób zakaźnych ze szczególnym uwzględnieniem zakażeń w podmiotach leczniczych;
- opracowanie „Planu postępowania przeciwepidemicznego na wypadek wystąpienia zachorowań na szczególnie niebezpieczne choroby zakaźne” oraz jego stała aktualizacja;
- gromadzenie, analiza materiałów sprawozdawczych i sporządzanie sprawozdań oraz ocen
z realizacji szczepień ochronnych i przekazywanie ich właściwym organom; - sprawowanie nadzoru merytorycznego nad zgłaszalnością niepożądanych odczynów poszczepiennych oraz ich analiza;
- prowadzenie rejestru świadczeniodawców prowadzących szczepienia ochronne oraz kompletowanie „Kart Świadczeniodawcy”;
- planowanie, magazynowanie, monitorowanie i dystrybucja preparatów szczepionkowych oraz nadzór nad przechowywaniem i dystrybucją tych preparatów w nadzorowanych placówkach;
- wykorzystywanie systemów teleinformatycznych do pracy związanej z opracowywaniem danych do raportów, ognisk i analizy sytuacji epidemiologicznej;
- opracowywanie zasad postępowania w przypadku stwierdzenia ognisk zbiorowych zatruć;
- realizacja zadań przewidzianych dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach programu eliminacji i eradykacji chorób zakaźnych;
- prowadzenie sprawozdawczości statystycznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi powiatu siemiatyckiego.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży należy:
- sprawowanie nadzoru nad warunki zdrowotnymi w placówkach nauczania i wychowania oraz wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży;
- ocena pod względem wymagań higienicznych rozkładów zajęć lekcyjnych w szkołach;
- ocena dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii;
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne
dla pomieszczeń oraz sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach; - nadzór nad przestrzeganiem przez szkoły warunków przechowywania i stosowania substancji chemicznych i ich mieszanin w pracowniach szkolnych;
- opiniowanie obiektów nauczania, wychowania i opieki w zakresie spełnienia wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny.
- Do zadań Sekcji Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnegonależy:
- opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego pod względem higienicznym i zdrowotnym;
- uzgadnianie zakresu i stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozach oddziaływania na środowisko przedsięwzięć;
- wydawanie opinii dotyczących potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć;
- opiniowanie warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
- uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- kontrola zgodności budowlanych obiektów z projektami budowlanymi w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- wydawanie opinii w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym;
- wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej;
- wydawanie decyzji stwierdzających spełnienie warunków sanitarno– higienicznych niezbędnych do prowadzenia działalności leczniczej oraz aptek.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Statystykinależy:
- prowadzenie rejestru zachorowań i podejrzeń chorób zakaźnych i zatruć związkami chemicznymi;
- nadzór w placówkach służby zdrowia na terenie działalności Stacji w zakresie zgłaszanych zachorowań;
- opracowanie danych statystycznych;
- prowadzenie obowiązujących analiz i rejestracji;
- składanie do Wojewódzkiej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Białymstoku meldunków z działalności administracyjnej i represyjnej.
§ 12 1. Do zadań Oddziału Ekonomiczno-Administracyjnego należy obsługa finansowo-księgowa i administracyjna Stacji.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Organizacji i Kadr należy:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników;
- prowadzenie rejestru badań profilaktycznych;
- prowadzenie rejestru legitymacji służbowych;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania regulaminu pracy;
- czuwanie nad prawidłowością polityki płac i zatrudnienia.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Obsługi Sekretariatunależy:
- prowadzenie spraw kancelaryjnych (rejestrowanie pism przychodzących
i wychodzących, przygotowanie pism do wysyłania);
- prowadzenie ewidencji skarg oraz przechowywanie dokumentacji związanej
z prowadzonymi w Stacji postępowaniami.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Administracyjno-Gospodarczych oraz Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Obrony Cywilnej oraz Ochrony Przeciwpożarowejnależy:
- obsługa administracyjno-gospodarcza;
- prowadzenie spraw bhp i p/pożarowych, spraw socjalno-bytowych oraz archiwum zakładowego;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją dostaw i usług zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych;
- współpraca ze Starostwem Powiatowym w Siemiatyczach w sprawie realizacji zadań obronnych;
- współpraca w sprawie realizacji zadań obrony cywilnej ze Starostwem Powiatowym
w Siemiatyczach.
§ 13. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości Stacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) opracowywanie planów finansowych;
3) organizowanie i sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej;
4) sporządzanie sprawozdań finansowych i ich analiza;
5) prowadzenie gospodarki finansowej w zakresie: dysponowania środkami pieniężnymi,
przestrzegania zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, windykacji
należności i dochodzenia roszczeń;
6) zgłaszanie do ZUS pracowników i członków ich rodzin;
7) naliczanie wynagrodzeń, rozliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia
społeczne i podatki.
§ 14. Do zadań Sekcji Promocji Zdrowia i Komunikacji Społecznej należy:
- inspiracja, organizacja i koordynacja działalności oświatowo-zdrowotnej oraz nadzór i ocena takiej działalności prowadzonej przez podmioty lecznicze, szkoły i placówki oświatowo – wychowawcze oraz środki masowego przekazu;
- pobudzanie aktywności społecznej do działań na rzecz zdrowia własnego i innych;
- promowanie prawidłowych nawyków i zachowań zdrowotnych;
- wspieranie działań wynikających z potrzeb podyktowanych sytuacją epidemiologiczną powiatu;
- wdrażanie koordynowanie i realizacja profilaktycznych programów zdrowotnych, akcji
i kampanii społecznych; - udzielanie porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
- organizowanie imprez prozdrowotnych, wystaw, konkursów, szkoleń;
- współpraca z organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi, środkami masowego przekazu, kościołami i związkami wyznaniowymi w zakresie realizowanych interwencji programowych i nieprogramowych w dziedzinie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
- prowadzenie polityki informacyjnej Powiatowego Inspektora poprzez media społecznościowe, stronę Internetową Stacji;
- administrowanie stroną internetową Stacji.
§ 15. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Zapewnienia Jakości, należy:
- odpowiedzialność za funkcjonowanie systemu jakości w komórkach organizacyjnych wykonujących czynności kontrolne zgodnych z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17020 ;
- uczestniczenie w opracowywaniu dokumentacji systemu jakości;
- nadzór i zarządzanie dokumentacją systemu jakości;
- aktualizacja systemu jakości i dostosowywanie go do zmian przepisów prawnych;
- planowanie i organizowanie szkoleń w zakresie systemu jakości;
- planowanie i organizowanie auditów wewnętrznych;
- planowanie i organizowanie przeglądów systemu jakości.
§ 16. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Radcy Prawnego należy:
- udzielanie porad i konsultacji prawnych;
- sporządzanie opinii prawnych;
- opracowywanie projektów aktów prawnych;
- występowanie przed sądami w charakterze pełnomocnika lub obrońcy.
ROZDZIAŁ V
MIEJSCE I RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ, PRZEBIEG
ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ
ZDROWOTNYCH
§ 17.Stacja sprawuje nadzór nad warunkami pracy w zakresie: higieny środowiska, higieny pracy w zakładach pracy, higieny procesów nauczania i wychowania, higieny wypoczynku i rekreacji, warunków zdrowotnych żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz produktów kosmetycznych,przestrzegania warunków higieniczno-sanitarnych, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.
§ 18. 1. Świadczenia zdrowotne w Stacji są udzielane przez osoby wykonujące zawody medyczne i zawody niemedyczne, mające zastosowanie dla prawidłowego wykonywania zadań.
- Osoby, o których mowa w ust. 1 winny spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA MIĘDZY KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI STACJI
§ 19. Współdziałanie pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, określonymi w § 8 odbywa się w sposób, który zapewnia sprawność funkcjonowania Stacji oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielanych przez Stację świadczeń zdrowotnych.
ROZDZIAŁ VII
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
§ 20. 1. Stacja współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania.
- Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi, w zakresie określonym w ust 1, określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi podmiotami, a Stacją.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
§ 21. 1. Powiatowy Inspektor przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdą środęw godzinach 1400 - 1600 po uzgodnieniu telefonicznym.
- W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg i wniosków jest dniem ustawowo wolnym od pracy, obywatele przyjmowani są w następnym dniu roboczym.
- Organizację przyjmowania skarg i wniosków w czasie nieobecności Powiatowego Inspektora zapewnia wyznaczony przez niego pracownik.
§22. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy Stacji obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
- Skargi i wnioski zgłaszane przyjmowane są do protokołu.
§23. 1. Skargi i wnioski wpływające do Stacji są rejestrowane w centralnym rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez wyznaczonego przez Powiatowego Inspektora pracownika.
- Rejestracji podlegają skargi i wnioski wnoszone pisemnie, pocztą elektroniczną, telefonicznie, faksem, a także ustnie do protokołu.
§24. 1. Rozpatrywanie i merytoryczne załatwianie skarg i wniosków należy do komórek organizacyjnych lub samodzielnych stanowisk pracy właściwych ze względu na przedmiot sprawy, na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
- Załatwianie skarg i wniosków obejmuje rozpatrzenie wszystkich okoliczności sprawy, wydanie poleceń lub dokonanie odpowiednich wystąpień, usunięcie stwierdzonych uchybień
i przyczyn ich powstania oraz zawiadomienie osób zainteresowanych o sposobie załatwienia.
ROZDZIAŁ IX
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§25. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.
§26. 1. Kontrolę wewnętrzną sprawują w zakresie swoich uprawnień Powiatowy Inspektor oraz upoważniony przez Powiatowego Inspektora pracownik, kierownicy komórek organizacyjnych oraz Główny Księgowy.
- Do obowiązków osób wymienionych w ust. 1 należy w szczególności sprawdzanie:
- prawidłowości i terminowości załatwiania spraw, zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcją kancelaryjną;
- przestrzeganie dyscypliny pracy;
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej.
§27. 1. Powiatowy Inspektor prowadzi centralny rejestr materiałów pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych jednostek kontroli zewnętrznych Stacji.
- Kserokopie materiałów wymienionych w ust. 1 przekazywane są właściwym komórkom organizacyjnym lub samodzielnym stanowiskom pracy, celem wykorzystania stosownie do potrzeb i wynikających z tych materiałów ustaleń, wniosków oraz zaleceń.
ROZDZIAŁ X
PRZEPISY KOŃCOWE
§28. Zmiana Regulaminu następuje w trybie i na zasadach określonych dla jego ustalenia i zatwierdzenia.